Persepsi luar terhadap Islam di Malaysia

Dr. Fadlan Mohd Othman

Ada beberapa rakan yang datang ke Malaysia daripada Libya, Mesir dan sebagainya. Jadi apabila jatuhnya rejim Muammar Ghadafi, beliau pun menceritakan bagaimana sukarnya keadaan di sana. Jadi saya bertanya bagaimana pula dengan Malaysia? Saya sengaja ingin mengambil pandangan dan persepsi dia terhadap Malaysia. Dia pun berkata, ‘Malaysia tiada masalah. Kenapa Dr bertanya?’ Saya kata sengaja kerana ada orang Malaysia berkata Malaysia ini seperti rejim juga.

Itu adalah kesilapan persepsi masyarakat Malaysia terhadap kerajaan Malaysia. Kemudian datang dari Algeria beberapa orang rakan apabila sampai di sini menyatakan bahawa nikmat yang ada di sini tidak ada di sana pada satu ketika dahulu. Sahabat saya apabila keluar untuk pergi solat dengan memakai jubah. Kita berfikir beliau pergi ke masjid tetapi sebenarnya tidak. Apabila dia berjalan tiba-tiba satu trak polis berhenti serta menyediakan senapang untuk menembak beliau. Salah seorang daripada polis itu menampar sahabat saya tadi dan berkata, ‘kamu ingat kamu dimana’ dan dia menyeruh sahabat saya tadi balik.

Jadi perkara seperti ini tidak belaku di Malaysia. Jika di Malaysia polis melihat kita ke masjid mereka turut suka. Jadi saya lihat di sini secara ringkas jika kita melihat orang kafir kebanyakannya tidak mendapat maklumat yang betul, tetapi yang lebih malang punca utamanya orang Islam sendiri tidak mendapat maklumat itu. Maka apa yang perlu kita lakukan ialah membahaskan apa itu Islam, kebaikan-kebaikan Islam dan kehebatan Islam berkaitan dengan hudud, qisas dan kerajaan Islam.

teks ini disediakan berdasarkan rakaman

UFMO – Persepsi Luar Terhadap Islam Di Malaysia

Tinggalkan Jawapan

