Apabila nasihat mentaati pemerintah tidak diterima

 Ustaz Dr. Fadlan Mohd Othman

Puak parti pembangkang kata mereka, ‘berjuang untuk menjatuhkan pemerintah adalah jihad’. Kita pula memberitahu mereka perkara yang benar bahawa itu bukanlah jihad tetapi mereka berdegil, maka bagaimana?

Jadi jawapannya adalah kita perlu berdoa supaya mereka terbuka hati untuk menerima kebenaran yang kita cuba sampaikan. Kita perlu ingat antara usaha yang mungkin kurang dilakukan akhir-akhir ini ialah doa. Kita banyak menjelaskan tetapi apabila balik solat malam pun belum tentu lagi, jika tentu solat malam pun kebiasaannya kita akan doa hanya untuk diri kita. Jadi apa salahnya jika kita mendoakan untuk orang lain.

Bahkan umala-ulama salaf dahulu menyatakan, ‘jika saya hendakkan sesuatu, saya akan mendoakan untuk orang lain’. Ini kerana di dalam hadis menyatakan sesiapa yang berdoa untuk saudaranya semasa berjauhan, Allah akan menghantar kepadanya malaikat yang akan berkata, ‘engkau juga akan dapat yang sama’.

Dari Abu Ad-Darda’ dia berkata: Rasulullah saw bersabda:

مَا مِنْ عَبْدٍ مُسْلِمٍ يَدْعُو لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ إِلَّا قَالَ الْمَلَكُ وَلَكَ بِمِثْلٍ

“Tidak ada seorang muslim pun yang mendoakan kebaikan bagi saudaranya (sesama muslim) tanpa sepengetahuannya, melainkan malaikat akan berkata, “Dan bagimu juga kebaikan yang sama.”(HR. Muslim no. 4912)

Contohnya ‘ya Allah  berikan hidayah kepadanya’, ‘ya Allah senangkanlah dia untuk menerima hujjah, menerima dalil, al-Qur’an dan al-Hadis’. Maka engkau juga akan mendapat begitu juga. Jadi kita akan bertambah kuat dan dia pun insyaallah akan mendapatnya.

Teks disediakan berdasarkan rakaman berikut;

http://www.youtube.com/watch?v=QqB8YaXnkrU


Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: