Makan daging unta batal wuduk?

Hadith yang ke-69, daripada Jabir bin Samarah ra bahawasanya:

“Seorang lelaki telah bertanya kepada Nabi saw, ‘Perlukah saya mengambil air sembahyang apabila makan daging kambing? Nabi berkata, ‘Sekiranya kamu hendak mengambilnya maka lakukannya’. Kemudaian dia bertanya lagi, ‘Perlukah saya mengambil wuduk sekiranya saya memakan daging ibil (unta)? Nabi menjawab,  Ya.”

Faedah yang boleh kita ambil ialah pertama sekali ialah dibenarkan mengambil wuduk selepas memakan daging kambing tetapi tidak wajib ianya sunat sahaja kerana daging kambing tidak membatalkan air sembahyang.

Faedah yang ke-2, memakan daging unta membatalkan wuduk dan diwajibkan mengambil air sembahyang khususnya bagi orang yang hendak solat.

Yang ke-3 di dalam mazhab imam Ahmad bahawa perkara yang membatalkan wuduk daripada badan unta ini sekiranya dimakan ialah dagingnya sahaja. Tetapi jika organ yang lain ianya tidak membatalkan wuduk. Kebanyakan ulama pula munyatakan memakan unta dimana-mana bahagian pun tetap batal wuduknya kerana perbincangan ialah hukum apabila disebutkan daging ertinya bukan sahaja daging tetapi apa sahaja yang dimakan seperti daging juga termasuk. Jadi tidak ada apa yang membezakan antara daging dan lain-lain itu kecuali sekiranya datang dalil yang membezakannya.

Faedah yang ke-4 tidak terdapat di dalam syariat Islam yang mana hukum sebahagian anggota badannya berbeza dengan anggota badan yang lain tetapi ianya terdapat di dalam syariat yang sebelum kita contohnya lemak (syuhum) binatang sebelum ini  adalah diharamkan tetapi apabila sampai ke dalam ajaran Islam ianya dibenarkan. Ianya diharamkan ketika zaman dahulu kerana ianya termasuk di dalam belenggu-belenggu iaitu apabila orang Yahudi tidak faham dan selalu bertanya, maka apabila dia banyak bertanya dan bertanya lagi makin banyak dia menyusahkan. Oleh kerana itulah di dalam ajaran agama Islam khususnya semasa wahyu diturunkan Nabi saw tidak membenarkan para sahabatnya yang menetab di Madinah untuk bertanya banyak. Apa yang disampaikan wahyu daripada Allah kepada Nabi dan disampaikan kepada para sahabat maka mereka perlu terima.

Nabi pernah menyebut di dalam hadith Bukhari dan lain-lain,

“Tinggalkanlah aku apa yang aku tidak sebutkan”

Contohnya hadith ini khusus kepada …….apabila Nabi menyatakan Allah fardukan haji ke atas kamu semua lalu ada sahabat bertanya pula, ‘adakah wajib itu setiap tahun wahai Rasulullah?’ Lalu Nabi tidak menjawab. Sahabat tadi bertanya lagi berulang kali akhirnya Nabi berkata, ‘tinggalkan aku’. Maksudnya disini, ‘jika aku (Nabi) tidak sebut, maka jangan bertanya’. Kerana binasanya umat sebelum ini adalah dengan apabila mereka banyak menyoal dan banyak menyalahi serta menyanggah Nabi-nabi mereka.

Maka jika Nabi berkata, kita tidak perlu betanyakan soalan terlalu banyak. Kita hanya perlu mengambil sahaja apa yang dikatakannya dan beramallah dengan sifat umum yang ada pada hadith tersebut contohnya apabila disebutkan haji itu fardu kita memahaminya dengan melaksanakan fardu haji hanya sekali dan jika hendak melakukannya berulang kali tiada masalah. Tetapi hadith ini tidak menyatakan haji perlu dilakukan setiap tahun maka kita tidak perlu bertanya lagi. Di dalam pensyariatan agama Islam tidak ada haiwan yang setiap anggotanya mempunyai hukum yang berbeza. Perkara sepeti ini tidak ada di dalam ajaran agama Islam tetapi ada pada zaman sebelum ini. Jadi ianya samada halal semuanya ataupu haram semuanya.

disarikan dari kuliah Bulughul Maram.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: