Jangan Tolak & Jangan Gopoh Melaksanakan Hudud

Ustaz Dr. Fadlan Mohd Othman 

Kita perhatikan jika di dalam masalah hudud, siapakah orang pertama yang akan menolak hudud? Dianya bukanlah orang kafir tetapi orang Islam yang akan tolak hudud terlebih dahulu disamping kecelaruan tentang masalah hudud itu sendiri. Apabila di sebut hudud sahaja, maka orang yang hendak melaksanakannya di dalam pemikirannya itu ialah apabila hendak melaksanakan maka kita hendak pastikan ada tangan yang dipotong, kepala yang dipancong , belakang yang disebat ataupun ada orang yang direjam. Sedangkan roh di dalam pensyariatan hudud adalah kemaafan.

Disebutkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Imam Muslim, apabila orang datang kepada Nabi dan mengaku tetapi Nabi membuat seolah-olah tidak mengendahkannya. Seorang sahabat ra yang bernama Maiz datang kepada Nabi bahawa dia telah berzina tetapi Nabi berpaling tanpa berkata apa-apa. Nabi mencarikan alasan untuknya dengan menghidu mulutnya adakah dia mabuk, melihat dia samada gila ataupun tidak dan sebagainya. Lalu dia berkata mungkin engkau menyentuhnya sahaja.

Cuba bayangkan kita sekarang ini apa yang hendak kita cari, adakah kita hendak melepas orang itu ataupun hendak sabitkan orang itu dengan kesalahan. Jadi kita perlu perhatikan perkara ini dengan betul.

 

Ianya berlaku dibeberapa Negara apabila dilaksanakan sesuatu hukuman contohnya diat, bunuh seperti  kemalangan, mati dan sebagainya. Bunuh mempunyai banyak jenis seperti bunuh dengan sengaja, bunuh dengan tidak sengaja dan sebagainya. Jadi secara umumnya sesuatu Negara itu mencuba untuk melaksanankan hukum diat iaitu ganti rugi seekor unta seperti 1000 ribu tadi. Tetapi apa yang berlaku adalah pemandu lori mogok. Jika pemandu lori mogok maka tiada orang yang akan menghantar barang ke merata tempat. Lalu ekonomi pun akan jatuh. Itu mungkin apa yang disebutkan sebagai suasana yang tidak kondusif. Ianya bukan hendak menolak hudud itu tetapi apabila hendak melaksanakan hudud banyak perkara yang perlu diselesaikan terlebih dahulu.

Tidak dapat dibayangkan orang Islam menolak hudud kecuali ada segelintir daripada awal lagi telah menolak hudud. Ini berlaku kerana ketidak fahaman mereka tentang hudud, tetapi jika mereka faham apa itu hudud disamping takzir, maka dia akan terima dan berfikir bagaimana hendak melaksanakannya. Contohnya jika kita melihat orang tidak memakai tudung dan kita mengetahui orang yang tidak memakai tudung itu adalah berdosa tetapi kita berfikir bagaimana hendak menyampaikan kepadanya. Adakah hendak menyampaikannya dengan cara kita mengambil tudung dan menyeruh adik beradik perempuan kita untuk memegangnya dan kita memakaikannya tudung? Ataupun kita perlu menasihatinya dan bagaimanakah caranya?

Kita pergi kepada perkara yang asas contohnya seperti Hassan dan Hussein nampak seorang pak cik mengambil air sembahyang dengan tidak betul jadi bagaimana mereka menasihatinya? Dia tidak katakan, ‘saya adalah cucu Rasulullah’. Dia hanya memberitahu, ‘pak cik saya dan adik saya bergaduh, siapakah wuduk yang lebih elok sekali.’ Selepas megambil wuduk barulah pak cik itu sedar bahawa mereka sedang mengajar pak cik itu dan pak cik itu pun berterima kasih.

Jadi apabila hendak sampai ketahap itu ada orang yang mustaqjilun bermaksud hendak cepat sangat. Sebenarnya bukan masalah hendak cepat tetapi masalahnya adalah apabila kita berusaha mengikut langkahnya insyaallah perkara itu akan Allah berikan kepada kita.

“Kalau kamu bantu Allah dan bantu agama Allah, maka Allah akan bantu kamu”.

Akidah dahulu sebelum menegakkan hudud

Tetapi agama Allah pun seperti tauhid pun tidak lepas lagi, maka bagaimana hendak melaksanakan hudud? Sedangkan masalah sihir, hantu dan sebagainya, aqidah tentang itu pun tidak lepas lagi. Masih ramai dikalangan orang Islam yang di dalam rumah sendiri pun takut hendak pergi ke bilik air bukan takutkan lipas, cicak ataupun lipan, tetapi takut hantu. Perkara ini tidak sepatutnya berlaku. Jadi banyak perkar-perkara yang perlu di perhatikan.

 

Jadi perkara ini kita boleh dapat dengan step yang pertama iaitu kembali kepada langkah-langkah jihad yang dinyatakan oleh al-Imam Ibn Qaiyim. Ianya mempunyai 13 langkah yang pertama ialah menetang diri iaitu jiwa kita supaya menimba ilmu, beramal, berdakwah dan bersabar. Jika kita lihat berapa ramai dikalangan kita yang mempunyai ilmu yang mencukupi di dalam agama? Contohnya ada berapa sekolah tahfidz di Malaysia? Ianya banyak. Berapa banyak masjid-masjid yang diimamkan oleh hafidz-hafidz? Ianya juga sudah bayak.

Antara kualitinya adalah pertama dari sudut hafalan, yang kedua imam itu tahukah apa isi al-Qur’an itu, tajwidnya lepas atau tidak, tafsir secara ringkas lepas atau tidak? Jika di Arab Saudi dia akan tanya hukum tajwid ini apa, maka dia akan menjawab dengan terus dan pelbagai soalan tentang tafsiran ringkas tentang sesuatu perkara akan ditanya kepada orang yang hendak menghafal al-Qur’an ini. Tetapi disini kebanyakannya sekolah mungkin akan melihat kepada hafalan, mereka menganggap hafalan itu akan membuatkan IQ menjadi tinggi. Benar IQ akan menjadi tinggi tetapi perlu kepada bantuan-bantuan. Jika seperti orang Arab mereka boleh hanya menghafal sahaja kerana mereka telah memahami maksudnya. Mungkin sebahagian mereka tidak faham, itu akan pergi kepada tafsir muasal iaitu tafsir yang ringkas. Tetapi orang melayu kita sebahagian sekolah di sini hanya mengajar hafalan sahaja.

Kita kadang-kadang apabila mendengar akan merasa ada sesuatu yang tidak kena di situ. Mereka adalah orang yang memang khusus di dalam pengajian Islam tetapi masih ada kelemahan-kelemahannya. Cuba kita bayangkan orang yang jauh daripada pengajian Islam adakah ianya sesuai ataupun tidak. Apabila berlaku kekalutan di dalam perlaksanaan, apabila mereka melihat sahaja mereka akan menjadi benci kepada Islam sedangkan apabila hudud dilaksanakan orang menganggap itulah keadilan yang sepatutnya. Itulah yang kita hendak kembalikan tetapi caranya adalah sedikit demi sedikit.

Ketika Rasulullah di Makkah lagi ada orang yang sudah pun meminta supaya, ‘Wahai Rasulullah doakan supaya Allah turunkan pertolongan kepada kita.’ Nabi berkata pada zaman dahulu orang dimasukkan ke dalam tanah setengah dan dipotong dengan gergaji besi tetapi tidak meninggalkan agamanya. Ada juga yang dagingnya disikat dengan sikat besi juga tidak meninggalkan agamanya. Tetapi kamu adalah kaum yang tergopoh gapah. Kerja tidak dilakukan tetapi hendak hasil yang cepat sahaja.

Rakaman oleh Abu Aqif Studio

“Teks disediakan berdasarkan rakaman berikut:

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: