Imam Syafie marah terhadap orang yang ingkar kepada sunnah

Dr Fadlan Mohd Othman

Di dalam satu riwayat al-Imam al-Syafie telah menyatakan satu hadith tiba-tiba beliau ditanya, ‘Adakah ini pandangan tuan?’. Lalu al-Imam al-Syafie rahimahullah telah murka (marah) dan menyatakan kepada lelaki yang bertanya itu, katanya, ‘Adakah engkau melihat aku telah keluar dari gereja? Adakah engkau sedang melihat aku memakai tali pinggang paderi? Aku berkata ‘Nabi bersabda’, tiba-tiba kamu boleh ‘bertanya adakah tuan berpegang dengan hadith itu’.

Satu perkara yang tidak masuk akal di sisi al-Imam al-Syafie apabila ada satu hadith yang sahih diucapkan oleh seorang Muslim, tiba-tiba ada yang berkata, ‘Adakah kita hendak mengikut hadith ini?’. Khususnya apabila amalan masyarakat tidak menepati hadith itu.

 

Jadi al-Imam al-Syafie cukup marah telah berkata kepada lelaki itu, ‘Soalan kamu itu seolah-olah kamu menuduh aku ini baru sahaja keluar dari gereja dan aku ini bukan Islam’. Yang kedua seolah-olah aku ini bukan di kalangan ilmuan Islam tetapi dikalangan paderi-paderi yang membawa hadith Nabi contohnya mereka tidak beriman tetapi mereka membawa hadith Nabi. Jika begitu mungkinlah kita boleh bertanya adakah itu pandangan tuan paderi.

Tetapi jika orang yang berkata itu adalah seorang yang Muslim, Mukmin bahkan alim, maka tidak wajar ditanya kepadanya apabila dia membawa satu hadith adakah ini hadith yang ustaz terima. Ini adalah satu perkara yang tidak masuk akal di sisi al-Imam al-Syafie rahimahullah. Bahkan juga disisi kebanyakan para ulama di dalam Islam.

“Teks disediakan berdasarkan rakaman berikut:

http://www.youtube.com/watch?v=m_oE__izjls

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: