Awasi dan didik anak ketika menonton TV

Awasi & Didik Anak Ketika Menonton TV

Dr. Fadlan Mohd Othman

Kita perlu mempunyai taktik dengan anak-anak ini antaranya jika menonton tv, video atau sebagainya tontonlah bersamanya. Apabila ada babak yang tidak kena, kita perlu jelaskan kepadanya contohnya kita tidak boleh menggambarkan malaikat itu sebagai perempuan seperti bidadari yang digambar segelintir masyarakat. Malaikat sememangnya mempunyai sayap tetapi apabila mereka menganggap malaikat adalah perempuan, ini adalah Akidah Musyrikin. Allah swt tidak pernah menyatakan jantina malaikat tetapi kebiasaannya malaikat menjelma di dalam bentuk lelaki.

Maka disini kita perlu jelaskan kepada anak kita bahawa malaikat tidak seperti itu. Jangan kita membiarkan sahaja anggapan anak kita terhadap malaikat itu salah dan menganggap perkara itu kecil. Saya pernah melihat sekali sekali drama Indonesia yang mempunyai watak angel iaitu bidadari yang dianggap malaikat. Tetapi di Indonesia kebiasaannya pelakonnya berwajah kacukan dan cantik. Wataknya seperti tadi mempunyai sayap dan sentiasa memberi nasihat, maka ini adalah Akidah Musyrikin. Perkara ini nampak mudah contohnya kita hendak melarang dia datang ke rumah kita, dia akan pergi ke rumah sahabat kita yang jauh kerana kita tidak dapat memberi arahan ataupun taklimat kepadanya.

Lalu pula di sebelah Batu Caves dan melihat tokongnya agak cantik, maka kita perlu jelaskan itu memang cantik tetapi Allah tidak menyukainya. Budak-budak akan bertanya mengapa Allah tidak suka. Maka jawaplah kerana itu adalah toghut. Maksud toghut adalah benda yang disembah selain Allah. Jangan biarkan anak kita terus hanyut dengan bergurukan tv yang lebih dasyat daripada syaitan.

Jadi inilah antara perkara yang boleh kita lakukan iaitu mengenalpasti kebaikan dan keburukan. Kebaikan kita ambil dan keburukan itu kita tolak dan orang yang berada di bawah tanggungan kita khususnya kita perlu jaga. Jagalah dengan mendekati bukan sahaja jaga dengan menguasai sahaja. Contohnya kita berkuasa di rumah tetapi bertanya sebarang soalan pun tidak boleh malah kita tidak memberitahu atau menasihati mereka. Perkara seperti ini tidak sepatutnya berlaku. Kita perlu mendekati mereka dan menasihati mereka yang mana baik dan yang mana buruk untuk mereka.

Rakamanoleh Abu Aqif Studio

Teksdisediakanberdasarkanrakamanberikut:

http://www.youtube.com/watch?v=JaT9FydJmU8

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: