QnA : Perbandingan Agama

QnA : Perbandingan Agama 

Ust. Dr. Fadlan Mohd Othman

Soalan dengan comparative religion di dalam bahasa Melayu dipanggil perbandingan agama. Perbandingan agama ini ialah satu istilah yang boleh juga disalah-fahami seperti juga perubatan Islam. Jika kita menyebut perbandingan agama dan kita faham bahawa kita ini agama Islam dan agama-agama lain, kita hendak berdialog dan berbincang tentang kewujudan Allah. Maksudnya seolah-olah kita berbincang, terbuka dan toleransi di dalam masalah ini maka itu adalah masalah.

Tetapi jika dimaksudkan dengan dialog agama seperti baru-baru ini yang dibuat oleh kerjasama antara Universiti Islam Madinah dan juga Universiti Islam Antarabangsa (M) di Hotel Raja Chulan baru-baru ini, inisiatif Raja Abdullah al-Isahud rahimahullah di dalam menggalakkan dialog peradaban merangkumi dialog agama. Jadi yang dimaksudkan di situ ialah kita hendak berdialog di dalam perkara yang boleh kita sepakat.

Contohnya kita hendak mengurangkan pergaduhan maka kita berdialog seperti orang Islam perlu mempunyai wakil, sebagaimana orang Hindu juga perlu mempunyai wakil, orang Budha perlu ada wakil dan orang Kristian perlu ada wakil dan kita berbincang serta kita hendak sepakat di dalam satu perkara iaitu kita hendak mengurangkan pembunuhan.

Contoh lain kita hendak menjaga keselamatan Selangor atau Kajang, maka kita berdialog atau berbincang tentang keselamatan Selangor dan Kajang. Bukannya kita perlu membincangkan tentang siapakah Tuhan yang lebih layak. Di mana akhirnya kita merasakan hujjahnya lebih kuat, maka kita menyatakan kita tidak akan menyembah Tuhan kita lagi tetapi akan menyembah Tuhan mereka pula. Nauzubillahiminzalik.

Pada perkara yang merupakan usul yang memang pegangan asli dan pegangan asal kita tidak boleh pertikaikan. Perkara-perkara yang tidak boleh kita ubah maka kita kembalikan kepada firman Allah swt ‘lakumdinukum waliyadin’, “kamu percayahlah dengan agama kamu, kami percaya dengan agama kamu”.

Di dalam masalah ini kita tidak akan bersatu. Tetapi di dalam masalah menjaga keselamatan semua orang terlibat untuk menjaganya kerana itu di dalam sahifah Madinah yang Nabi saw lakukan, beliau meletakkan bahawa umat Islam ‘ummatundunannas’, Umat Islam adalah umat yang terasing daripada orang lain dan menceritakan mereka mempunyai hak yang tersendiri.

Kemudian umat Yahudi juga adalah umat yang terasing dengan orang lain. Mereka mempunyai adat sendiri dan kepercayaan sendiri. Itu adalah daripada sudut perbezaan ianya tidak boleh sama. Kita tidak boleh menyatakan orang Islam ini hendak bersama dengan orang Yahudi, maka suatu hari kita menggunakan Gereja dia manakala dia menggunakan Masjid kita. Tetapi untuk menjaga Madinah, semuanya perlu menjaga kedaulatan Madinah. Jadi asas dialog itu adalah kita hendak mendapatkan kebajikan dan ketakwaan yang boleh kita bersatu iaitu ketakwaan seperti hendak menjaga keselamatan. Maka kita boleh bersatu disitu. Tetapi jika hendak sampai ke tahap membincangkan tentang yang mana lebih baik tauhid ataupun trinity, ini tidak boleh berlaku. Ianya akan bertukar menjadi depat itu tidak mengapa.

Seperti yang di lakukan Syeikh Ahmad Deedat yang dilakukan adalah debat bukannya dialog. Dia akan menyatakan hujahnya begini manakala hujah kamu salah maka mereka berdebat. Jadi kita perlu bezakan antara debat dan dialog. Dialog yang positif ialah pada benda yang luar daripada usul ataupun dasar agama kita.

Rakaman oleh Abu Aqif Studio

“Teks disediakan berdasarkan rakaman berikut:

http://www.youtube.com/watch?v=4ddarPFGDKA

 

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: